September 14, 2011
Konvencia rozhodovania - Komunikácia rozhodcov
BRATISLAVA (SFZ) - Ukážky k semináru predsedov a lektorov KR, ObFZ a Regionálnych FZ
Rozhodca
1. Základné prejavy
Klasický príklad štandardnej komunikácie R. Videl priestupok, píšťalkou dal znamenie na prerušenie hry a takmer následne energickým gestom ruky naznačil, že v hre sa bude pokračovať priamym voľným kopom. Keďže nebol ďaleko od priestupku, využil tento fakt na to, aby dokráčal voľne k miestu priestupku, čím len potvrdil svoje rozhodnutie.
Ukážka ako by mala vyzerať bežná procedúra udelenia osobného trestu. R pribehol k miestu priestupku, pokojne vyčkal, a keď mal s vinníkom vizuálny kontakt, energicky mu ukázal žltú kartu. Zdôrazniť treba, že aj vzdialenosť medzi ním a napomínaným hráčom bola v poriadku. Je aj evidentné, že celá procedúra prebehla bez zbytočnej verbálnej komunikácie. Obaja aktéri svojim správaním akceptovali, že všetko je jasné a ďalšia komunikácia je zbytočná. R vystupoval potrebne rozhodne a jeho správanie bolo patrične čitateľné pre hráča samotného i pre ostatných.
2. Pôsobenie v konfliktoch
Bežné obštrukcie hráčov oboch družstiev pred priamym voľným kopom smerom do pokutového územia. R vykonal potrebnú prevenciu, aby predišiel väčším komplikáciám po zahraní kopu. Najprv dal gestom jasne najavo, kde si želá, aby stáli brániaci hráči. Keď videl, že viacerí hráči na hranici pokutového sa strkajú, píšťalkou pozastavil vykonanie kopu a vybral si jednu z dvojíc hráčov, ktorí sa vzájomne strkali. Energickou gestikuláciu, zrejme aj so sprievodným stručným verbálnym komentárom, zrozumiteľným pre oboch hráčov, dal jasnú informáciu týmto dvom hráčom, ale aj ostatným v tomto priestore, že ak budú pokračovať vo vzájomnom strkaní, držaní, alebo budú inak porušovať pravidlá, riskujú ďalšie sankcie. Po takomto varovaní, by mal rozhodca zaujať znovu potrebné pozičné postavenie, aby mal prehľad, čo sa deje v múre i za ním na hranici pokutového územia. Zároveň by mal mať výhľad na svojho AR, v danej chvíli sústredeného najmä na líniu predposledného brániaceho hráča. Až potom by mal R dať pokyn píšťalkou pokyn.
3. Komunikácia rukou a inak
Jednoduchý príklad gesta rukami, keď R naznačuje, že napriek priestupku brániacej strany ponecháva výhodu v hre pre útočiace družstvo.
Príklad vyriešenia konfliktnej situácie po spolupráci R zo svojim AR. Je zrejmé, že R nevidel konflikt úplne jasne, preto komunikoval na kratšiu vzdialenosť aj verbálne s AR. Ten mu dal jasnú a stručnú informáciu, o čo v konflikte išlo. Následne R ukázal príslušnému delikventovi ČK. Celá akcia prebehla v pomerne krátkom čase, čím R spolu s AR zabránili dostatočne včas a rozhodne možnej eskalácii konfliktu. Treba si všimnúť, že kým R riešil udelenie osobného trestu, zatiaľ AR svojou prítomnosťou preventívne kontroloval prípadné ďalšie ohnisko konfliktu.
Na ukážke je možno postrehnúť komunikáciu rozhodcov s hráčmi v troch fázach. Najprv R dal píšťalkou a rukou najavo, že podľa jeho názoru došlo k priestupku brániaceho hráča pred svojim pokutovým územím. Zakrátko R zaznamenal vznikajúci konflikt v pokutovom území v prerušenej hre a rozbehol sa medzi hráčov. Vidieť, že sa snaží zamedziť rozšíreniu konfliktu aj tým, že energicky strká do niektorých hráčov. Bolo to účinné, spolu aj s následnou energickou gestikuláciou smerom k hráčom z druhej strany konfliktu. V poslednej fáze pribieha AR, aby svojou prítomnosťou a aktivitou pomohol tiež upokojiť nervóznych hráčov. Takýmto spôsobom nakoniec R a AR "uhasili" vznikajúci konflikt a upokojili situáciu. Jednoznačne treba však vysloviť výhradu k tomu, že rozhodca strkal rukami do hráčov. V danom prípade to bolo účinné, ale R musí mať na zreteli pri takomto riešení konfliktu na zreteli riziko, že hráči môžu takýto fyzický kontakt zo strany rozhodcu zneužiť. Hráč môže padnúť a naznačiť tak, že sám bol "napadnutý" fyzicky zo strany rozhodcu.
Video umožňuje rozobrať tri veci. Najprv je vidieť signalizáciu priestupku zo strany AR. Signalizuje správne ľavou rukou priestupok brániaceho hráča (aj s miernym krúžením so zástavkou nad hlavou) a následným ukázaním smeru, kam sa bude kopať. Možno si tu všimnúť aj držanie zástavky v správnej ruke pri behu AR, následne aj prekladanie zástavky z ľavej do pravej ruky v dolnej polohe. Potom vidíme R, ktorý po prerušení hry pribieha na miesto priestupku a chystá sa na udelenie osobného trestu. Prípravná fáza mu trvá dlho, sústreďuje sa najmä na vybratie karty a notesa z vrecka a pritom zabúda kontrolovať situáciu okolo seba, čo nie dobre. V poslednej fáze procedúry udeľuje hráčovi ŽK, ale je jednoznačné, že je veľmi blízko k nemu a narušuje tým hráčovu osobnú zónu (viď. prednáška). Je evidentné, že procedúra udelenia osobného trestu má v ukázanom prípade viacero slabých miest a rozhodca by takto postupovať nemal.
Opäť zdĺhavá procedúra udeľovania osobného trestu, pri ktorej R prestáva kontrolovať žiaducim spôsobom aj situáciu okolo seba. Je vidieť, že obe karty aj notes má v jednom puzdre. Má problém vytiahnuť správnu kartu. Komentár k tejto procedúre možno využiť na zdôraznenie potrebného návyku R, aby každú kartu a notes mal vždy v inom vrecku. Je potrebné vytvoriť si z toho návyk tak, aby si R zautomatizoval túto časť procedúry a nestrácal pri udeľovaní osobného trestu zbytočne čas, ani kontrolu nad situáciou okolo neho.
Ďalšia ukážka procedúry manažovania voľného kopu rozhodcom. Ak R ide merať vzdialenosť brániacich hráčov od lopty, musí to ukázať s píšťalku v ruke mierne nad hlavou. Mal by sa presvedčiť, že hráč vykonávajúci kop zaregistroval toto gesto. Potom určí vzdialenosť. Môže tak urobiť krokovaním alebo inou formou. Dôležité je, aby boli hráči dostatočne ďaleko. R by sa pri snahe dostať hráčov do predpísanej vzdialenosti nemal hráčov strkať alebo sa ich inak dotýkať.
Asistent
1. Pohyb
Jednoduchý príklad potrebného bočného pohybu AR pri kontrole línie predposledného brániaceho hráča. Pri takomto malom rozsahu pohybu nie je dôležité, v ktorej ruke v danej chvíli drží AR zástavku. Prioritou je správne posúdenie situácie v súlade s pravidlom 11.
Perfektný príklad pohybu i držania zástavky AR pri rýchlom útoku. Samozrejme, je tu aj vidieť správne posúdenie situácie v súlade s pravidlom 11.
2. Štandardné signály
V podstate dobrý príklad spolupráce s R zo strany AR. Signalizoval zakázanú hru rukou zo strany útočníka v situácii, ktorá nebola pre R najprehľadnejšia. Je viditeľné krúženie rukou so zástavkou nad hlavou, čo je pre rozhodcu jasný signál, že ide o priestupok. AR potom „domávol“ aj smer, kam sa bude lopta v ďalšom zahrávať a nakoniec aj viditeľne ukázal o aký priestupok podľa neho išlo. Drobnou "chybou krásy" je len, že zástavku mal AR hneď držať v ľavej ruke, lebo šlo o priestupok útočníka. Tiež by potom nemusel prekladať zástavku z ruky do ruky nad hlavou.
Klasický príklad signalizácie AR pre hráča mimo hry na dve doby (priestupok a potom rámcové určenie miesta).
3. Diskrétne signály
Výborný príklad komplexnej komunikácie R aj AR. Najprv AR beží so zástavkou v správnej ruke s akciou. Následne signalizuje priestupok obrancu (preto zástavku má v pravej ruke) a nakoniec druhou rukou na vrecku trička dáva R odporúčanie na udelenie osobného trestu pre obrancu. R prichádza k hráčovi, čo sa dopustil priestupku, udeľuje mu ŽK. Možno vidieť vcelku optimálne gesto s kartou, priamy očný kontakt s hráčom i vhodný odstup od hráča pri procedúre. Nakoniec treba zdôrazniť i výbornú prácu rukami. Otvorené dlane smerom k hráčovi.
Všetky ukážkové videá na stiahnutie
Komunikácia rozhodcov - Základ pre úspešné riadenie hry (.pdf)
Súvisiace články
- Stanovisko zo zasadnutia komisie rozhodcov zo dňa 19.10.2016
- Stanovisko zo zasadnutia komisie rozhodcov zo dňa 20.9.2016
- Stanovisko zo zasadnutia komisie rozhodcov zo dňa 7.9.2016
- Stanovisko zo zasadnutia komisie rozhodcov zo dňa 24.8.2016
- Rozhodkyňa Mária Súkeníková nominovaná na zápas o bronz na olympiáde v Rio de Janeiro