November 22, 2011
Zo slovenských klubov mal v roku 2010 najvyššie príjmy Slovan Bratislava
(hnonline.sk) - Článok Vladimíra Trávnička uverejnený v denníku Hospodárske noviny dňa 22.11.2011
Slovenské futbalové kluby z najvyššej súťaže dosiahli v minulom roku príjmy vyše 17 miliónov eur. Vyplýva to z exkluzívneho rebríčka HN zostaveného na základe údajov z agentúry SIMS. Jeho lídrom je najúspešnejší tím našej histórie a obhajca majstrovského titulu Slovan Bratislava. Tržby klubu, ktorého majiteľom je podnikateľ Ivan Kmotrík, dosiahli takmer 4,5 milióna eur. Bratislavskému klubu dokáže konkurovať iba najväčší rival v posledných rokoch zo Žiliny, ktorý zarobil iba o necelých 300-tisíc eur menej. "Najvýraznejšiu časť príjmov tvoria peniaze od reklamných partnerov. Tých najsilnejších majú práve mužstvá Slovana a Žiliny," povedal pre HN Dušan Tittel, bývalý generálny riaditeľ Slovana a v súčasnosti šéf Únie ligových klubov.
Kluby podľa tržieb za rok 2010 v mil. eur | ||
---|---|---|
1. | ŠK Slovan Bratislava | 4,45 |
2. | MŠK Žilina | 4,19 |
3. | FC Spartak Trnava | 2,29 |
4. | MFK Ružomberok | 1,62 |
5. | FC Nitra | 1,07 |
6. | 1. FC Tatran Prešov | 0,67 |
7. | FK Senica | 0,66 |
8. | AS Trenčín | 0,58 |
9. | FC ViOn Zlaté Moravce | 0,55 |
10. | FK Dukla Banská Bystrica | 0,50 |
11. | MFK Košice | 0,40 |
12. | FK DAC 1904 Dunajská Streda | 0,37 |
Zdroj: SIMS |
Európa - kľúč k úspechu
Vo vyspelých európskych kluboch tvorí približne rovnakú časť príjmov predaj televíznych práv, vstupného a reklamných priestorov. "U nás je tá schéma úplne odlišná. Televízne práva a vstupné tvoria iba desatinu tržieb. Kluby musia hľadať tie zdroje inde," tvrdí pre HN Tittel. Preto je pre slovenské tímy účasť v európskych pohároch zlatou baňou. Veď okrem zvýšených príjmov za predaj lístkov a nezanedbateľných odmien od Európskej futbalovej únie im zviditeľnenie sa pomáha k neskoršiemu lukratívnemu predaju futbalistov do zahraničia. "Kľúčom k finančnému úspechu je účasť v Európe. Chodí tam oveľa viac ľudí ako na ligu, je tam niekoľkonásobne vyššie vstupné," vysvetľuje Tittel. V sezóne 2009/2010, ktorá je pre rebríček smerodajná, odohral Slovan tri duely v európskych pohároch proti Mostaru, Olympiakosu Pireus a Ajaxu Amsterdam. Príjmy zo vstupného na týchto dueloch boli vyššie ako na všetkých domácich stretnutiach ligovej súťaže dohromady. V spomínanom ročníku neuskutočnil Slovan ani výrazný prestup svojho hráča do zahraničia. Tým najväčším bol podľa portálu transfermarkt predaj Jána Kozáka do rumunského Temešváru za 150-tisíc eur. "Každý rok je čo sa týka prestupov iný. Slovan začal po vstupe nového majiteľa budovať nový káder a dá sa predpokladať, že sa tržby Slovana budú každým rokom zväčšovať," konštatuje Tittel.
Prežívajú vďaka reklame
HN zisťovali presné prerozdelenie ročných tržieb aj pri druhom klube z rebríčka zo Žiliny. Tamojšie ekonomické oddelenie informovalo, že zo sumy 4,2 milióna eur bolo až 60 percent príjmov z reklamnej a marketingovej činnosti klubu. Podobne funguje väčšina slovenských futbalových klubov a nebyť sponzorov a často aj majiteľov klubov, mužstvá by nemali šancu medzi slovenskou elitou prežiť.
"Tržby síce vyzerajú zaujímavo, ale hospodárske výsledky tímov už také určite nie sú," uviedol pre HN riaditeľ žilinského klubu Marián Majtán. Faktom je, že väčšina mužstiev z našej najvyššej súťaže vykazuje v hospodárení každoročne stratu. Tú musia neskôr "zaplátať" práve majitelia a reklamní partneri. Pre Žilinu bol druhým najvyšším príjmom predaj hráčov, ktorý tvoril 24 percent z tržieb klubu. To znamená, že peniaze za predaj vstupného, z vysielacích práv a odmeny od Európskej futbalovej únie tvorili iba pätnásť percent z ročných príjmov Žiliny.
Súvisiace články